Kelime tanımını bul

Vikipedi
Bacchus (Michelangelo)

Bacchus (orijinal İtalyanca: Bacco, İngilizce: Bacchus), (1497) İtalyan Yüksek Rönesans heykeltıraş, ressam, mimar ve şairi Michelangelo' nun bir mermer heykelidir. Heykel, bir dereceye kadar doğal büyüklüğün üzerindede olup Roma şarap tanrısı Bacchus' ü betimlemektedir. Heykel Michelangelo'nun Pietà' sı ile sanatçının kesin olmamakla birlikte Roma'daki ilk dönemindeki sadece iki heykelinden biridir.

Bacchus, yuvarlanan gözler ile betimlenir, onun sendeleyen vücudu hemen hemen kayanın yer yüzüne çıkması gibi sallanmaktadır. Onun arkasında oturan bir faun olup, sol elinden kaymakta olan bir salkım üzümü yemektedir. Kabaran göğüs ve karın alt kısmı ile figür Giorgi Vasari' ye "genç adamın dermansızlığı ve etli butlu oluşuyla ve kadının toparlaklığıyla" önerilmiş ve onun erkek ve kadın karakteriyle karışık özelliği sık sık kaydedilmiştir (gerçi testislerinin şişmiş olmasına rağmen). İşin ilham kaynağı olarak Gaius Plinius Secundus' un Praksiteles ile bir bronz heykel' in kaybının Tabiat Bilgisi' nde olacağıdır ki burada "Bacchus, sarhoşluk ve bir Satir" betimlenir.Luba Freedman, "Michelangelo's Reflections on Bacchus," Artibus et Historiae 24 No. 47 (2003:121-135), verilen bilgilere göre 16. yüzyılda birçok kere Bachus heykeli antik Romalı veya antik Yunan eseri olarak nitelenip sınıflandırılmıştır.

Michelangelo, heykele yüksek bir ağırlık merkezi vermiş, başındaki sarılı sembolik üzüm asma dalıyla sarhoşluğun başına gittiği etkisini vermektedir. Benzer kararsız poz sanatçının sonraki birçok çalışmasında bulunabilir, en çok dikkat çekenler Davut ve Sistine Şapel tavanı'ndaki figürlerdedir. Fakat Bacchus eşi görülmemiş bir eser olup "kısaca... o bir tanrı imajı değildir".Wilde, Johannes (1978) Michelangelo: Six Lectures Oxford:Oxford University Press say.33.

Bacchus, sağ elinde bir şarap kadehi ve sol elinde bir kaplan derisi tutmakta, bir hayvanın tanrı ile ortaklığı "onun üzüm aşkı için" (Michelangelo'nun biyografisini yazan Ascanio Condiv' ye göre). Kahehi tutan el kırık ve penis yontulmuş, Martin Heemskerck heykeli 1530 yıllarında görmesinden önce. Kötürüm etme heykele daha büyük bir antikalık verebilecek. Jacopo Galli'nin Roma bahçesine ilk başta antik heykel gövdesi ve eksik kalmış Roma rölyefi gibi yerleşti.Michelangelo, bu "Bacchus" gibi ne asıllı olduğu açıkça hemen anlaşılmayan eserle, antik Roma-Yunan eserlerini taklit ederek bir sahte antik eser hazırlamış olmaktadır. Sanatçı bu eserle "eserin antik mi modern mi olduğu hakkında akıllarda belirsizlik yaratıp bu esere bakanları ya şaka yolu ile alaya almış ya da kasten aldatmak istemiştir." Bknz.: Barkan, Leonard (1999) Unearthing the Past: Archaeology and Aesthetics in the Making of Renaissance Culture ((New Haven/London) 1999:201-05. Klasik duyarlılığa bu gibi ayrıcalık, Percy Bysshe Shelley'i "Bacchus'ün anlam ve ruhu" na işin sadakatinden dolayı ikna edemedi. O heykel için "Sarhoş görünüyor, kaba ve dar görüşlü, ahlaksız ve çok tiksindirici bir ifadeye sahip" diye yazdı."Bacchus" heykelinin uzun dönemlerdir ortaya çıkardığı geleneksel negatif reaksiyonlar ta Giorgia Vasarı (1511-1574)0 tarafından hazırlanmış Vite de' più eccellenti pittori, scultori ed architettori (En İyi Bilinen Ressamlar, Heykeltıraşlar ve Mimarların Hayatları)' ' adlı ünlü biyografi kitabının 1550 ve 1568'deki iki ediyonunda da bulunan Michelangelo bölümünde de açıkça görülmektedir.

Heykel Kardinal Raffaele Riario' nun bahçesi için yapıldı. Kardinal Riardio bu eseri bahcesindeki klasik antik Romali-Yunan sanat eserleri koleksiyonuna gercek bir ek saglayacagini dusunmekte idi. Heykel Kardinal sahte goruldugu icin Kardinal Riario tarafından reddedildi. 1506 ile "Plazzo della Cancelleria" nın yakınındaki benzer bahçeye Kardinal ve Michelangelo ile birlikte sahip olan banker Jacopo Galli'nin koleksiyonunda yerini aldi. Orada o ilk defa yak. 1533-36 Martin Heemskerck'in (gunumuzde Berlin'de nulunan) bir çiziminde göründü. Heykel Medici için satın alındı ve 1572 yılında Floransa' ya nakledildi.

Michelangelo'un resmi biyografya yazari olan Ascabio Condivi, Michelangelo ile yaptigi sahsi gorusmelerden sonra sanatcinin dogrudan dogruya istegi ile, eser icin siparisi veren kisinin Kardinal Riario oldugunu katiyetle reddetmekte ve hatali olarak siparisin Galli tarafından verildigini yazmaktadir. Fakat sonunda 1981'de bulunan orijinal belgelere giore siparisi verenin kati olarak Riario oldugu isbatlanmistir.Bknz: Hirst, Micheal (1981), "Michelangelo in Rome: an altarpiece and the 'Bacchus'" The Burlington Magazine Sayi:123 Ekim 1981: sayfa:581-93), ozellikle Appendix C "Cardinal Riario and the 'Bacchus'".