Güncel Türkçe Sözlük
-
isim Ölünün gömülü olduğu yer, kabir, sin, makber,
gömüt
"Yurdumuzun on dört yerinde Yunus'a ait olduğu söylenen türbe ve mezarlar vardır." - A. Kabaklı
Türkiye Türkçesi Ağızları Sözlüğü
Tütün denklerinde, ikinci nitelikteki tütünlerin yerleştirildiği taban ile kapak arası.
Vikipedi
Mezar ( Arapça: , Azerice: məzar, Latince: gravis), ölen birinin ya da bir hayvanın gömülü olduğu yer (kabir, sin, makber, gömüt) anlamına gelir. Bazı toplumlarda ölüler yakılırken İslam, Hristiyanlık ve Musevilik gibi tek tanrılı dinlerde ölülerin mezar içinde diğer hayata geçmek için beklediğine inanılır. Tarihte büyük devlet yöneticileri için anıt mezarlar yapılmıştır. Mısır'daki piramitler ve Tac Mahal bunlardan bazılarıdır. Mezarların topluca bulunduğu alana mezarlık denir.
İslamiyette ölüler genellikle kefenle toprağın altına gömülürken,isteğe bağlı olarak tabutla da gömülebilmektedir, Museviler kefene sardıkları ölüyü tabuta koyarak toprağa gömerler. Yalnız her iki inanç grubunda da bu tabutların ahşap ve tahta ürünlerinden yapılmasına, metal kısım içermemesine ve dolayısıyla bedenin doğal çürüme sürecini yavaşlatarak toprakla buluşmasını engellememesine özen gösterilir. Eğer bir Müslüman cenazesi toprağa tabutla beraber indirilecekse tabutun kapağı hafif aralık bırakılır ve tabutun içerisine de bir miktar toprak serpiştirilir.
Mezarların genellikle baş tarafında isim-doğum tarihi-ölüm tarihinin yazılı olduğu bir tahta parçası ya da bir taş bulunur. Bazı kültürlerde isim-doğum tarihi gibi yazılar haricinde, ölünün hayattayken çok sevdiği şeylerin çizimleri de bulunabilir.
Ölü, mezara çoğunlukla yatay olarak konulur, ancak bazı kültürler ölülerini toprağa dik gömerler. Yine bazı kültürlerde bir mezarın içinde sadece bir adet ölü bulunabiliyorken evli çiftler, ranzaya benzeyen mezar tasarımları sayesinde aynı mezarda yatabilir.
Mezar şu anlamlara gelebilir:
- Mezar, ölen birinin ya da bir hayvanın gömülü olduğu yer
- Mezar (Dragonfable), Dragonfable oyunundaki efsanalerden biri
- Anıt mezar, makam, şöhret veya zenginlik sahibi kişilerin yaptırdığı ya da onlar için sevenlerinin yaptırdığı büyük gösterişli mezarlar
- Mezar-ı Şerif, Afganistan'ın kuzey kesiminde bir kent
- Mezar Burnu, Mesar Burnu ya da Mesarburnu, İstanbul Boğazı'nda kıyının denize doğru yaptığı küçük çıkıntı
"mezar" kelimesinin kullanım örnekleri.
Ahlat’ın Anadolu’da tüm boyların yetiştiği ilk yer olduğunu vurgulayan Çoban, “Ahlat; kültürel mirasımızın en güçlü sergilendiği alan ve 8 bini aşkın abidevi mezar taşının bulunduğu ve yer yüzünde başka bir coğrafyaya nasip olmayan bir nitelik arz ediyor.
Burada abidevi mezar taşlarını dikkatle inceleyen Yörük Türkmenlerine, Başkan Çoban tarafından detaylı bilgi verildi.
İlçeye ilk defa gelen öğrenciler, abidevi mezar taşları karşısında şaşkınlıklarını gizleyemezken, bol bol fotoğraf çektiler.
Törene, Semengan vilayeti Vali Yardımcısı Ahtar Muhammed Haydari, Semengan vilayeti İl Milli Eğitim Müdürü Abdulvahab Zafari, TİKA Mezar-i Şerif Koordinatörü Kemal Kadir Karadoğan, Afgan yetkilileri ile çok sayıda öğrenci ve öğretmen katıldı.
Daha önce BİTAM’ın tespit ettiği Alaaddin Bey'in torunlarına ait mezar taşlarında “Sülale-i Ümeray-ı Bilbas” ibaresinin yer aldığını belirten Gencer, “Buradan hareketle Alaaddin Bey'in Rojkileri oluşturan Bilbas Aşireti'ne mensup olduğu ve dolayısıyla Bitlis'in kadim beyleri Şerefhanlar ile akrabalık bağlarının bulunduğu anlaşılmaktadır.
Daha önce BİTAM’ın tespit ettiği Alaaddin Bey’in torunlarına ait mezar taşlarında “Sülale-i Ümeray-ı Bilbas” ibaresinin yer aldığını belirten Gencer, “Buradan hareketle Alaaddin Bey’in Rojkileri oluşturan Bilbas Aşireti’ne mensup olduğu ve dolayısıyla Bitlis’in kadim beyleri Şerefhanlar ile akrabalık bağlarının bulunduğu anlaşılmaktadır.
İlçedeki yaklaşık 10 bin mezar taşına kazınan tarihi, gelecek kuşaklara aktarabilme amacıyla yola çıkan ESTAM Yönetimi, Eyüpsultan Kaymakamlığı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ile ortak yürütülecek olan proje kapsamında, ESTAM Yönetim binasında bir araya geldi.
Kaçak kazı sonrası ve ilerleyen yıllarda devam eden çalışmalarda mezar alanının Mausoleum'un bir öncüsü olduğu fikrinin somutlaştığını vurgulayan Diler, "Kültür ve Turizm Bakanlığı soygunun ardından hemen harekete geçerek bilim kurulu oluşturup alanın kendi kimliğine yönelik çalışmaları hızlandırmış hem de kazılarla alanın daha geniş ve algılanabilir şekle dönüşmesini sağlamıştır.
Kamuoyunda “Zirve Yayınevi Katliamı” olarak bilinen davanın hem sanığı hem de gizli tanığı olan eski Uzman Çavuş İlker Çınar’ın, Malatya Cumhuriyet Savcılığı’nda ifade verdiği ve Özal’ın mezarı açılmadan aylar önce, mezar açıldıktan sonra hazırlanan Adli Tıp Kurumu raporunda da geçen Polonyum ve Amerikyum gibi zehir ihtiva eden maddeleri tek tek sıralayarak, Cumhurbaşkanı’nın bu maddeler verilerek yavaş yavaş öldürüldüğünü iddia etti.
İkinci gün programında; Sabri Arıcı “Hellenistik Dönem’de Phokaia”, Özden Ürkmez “Kyme Nekropolisleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, Emre Erdan “2018 Yılı Tisna Antik Kenti ve Yakın Çevresi Arkeolojik Yüzey Araştırmaları”, Stéphane Verger - Rossella Pace “Aigai nekropolisi: Mezar Geleneği Üzerine Gözlemler”, Yusuf Sezgin - Esen Kaya “Aigai’daki Kültler Üzerine Güncel Değerlendirmeler”, Ayşe Çelebi “Aigai Bouleuterionu’nda Ele Geçen Heykeltıraşlık Eserleri”, Nezih Aytaçlar - Yusuf Sezgin “Aiolis Arkaik Seramiğinde Lydia Etkileri”, Michel E.
Büyük bir kısmında isim ve tarih bulunmayan mezar taşlarının Osmanlı'nın içinde bulunduğu batılılaşma döneminin özelliklerini taşıdığını aktaran Erdal, yazı ve üslup noktasında ise yerel unsurların söz konusu olduğunu ifade etti.
Osmanlı batılılaşma dönemi diye tabir edilen sanat yaklaşımının buradaki mezar taşlarında form itibariyle kendini göstermesinin yanı sıra genel form itibariyle de başkent İstanbul'daki mezar taşlarıyla bir paralellik söz konusu.
Rus mimarisi döneminde yapılan binaların hepsinde böyle kesme taşlar kullanıldığını söyleyen Küçük, üst tarafında çatı kısmı ise tuğla ile bombe vererek yapılan yapıların daha çok Ortodoks olup Rumların tercih ettiği mezar türü olduğunu belirtti.
Aksaray Belediyesi tarafından gerçekleştirilen çalışma kapsamında, Somuncu Baba Külliyesi içinde yer alan türbede daha önce Latin harfleriyle yazılı mezar taşları, celi sülüs hat yazılarıyla aslına uygun şekilde yenilendi.
Yine Beyşehir'de bulunan ve Danyal Peygamber kabartması ile aynı döneme ait Hazreti Yunus'u yutan balık figürü de alışılmışın dışında kullanılan bir mezar taşıdır.